Kunstneres arbejdsliv

”Ved at deltage i denne vækstgruppe er det gået op for mig, hvor ensom jeg egentlig føler mig i mit arbejdsliv. [….] Men i dette rum føler jeg mig som en del af et arbejdsfællesskab. Tak for det.”

Sådan lyder det fra en af deltagerne i projektet GRO, som Dansk Kunstnerråd har indgået partnerskab med Aron – center for bæredygtigt arbejdsliv om at realisere.

Illustration: Aron – center for bæredygtigt arbejdsliv.

GRO sætter fokus på at identificere, hvad kunst- og kulturarbejdernes største udfordringer er, når det gælder bæredygtigt arbejdsliv. Og på at udvikle værktøjer, der kan bruges til at skabe nye praksisser i arbejdslivet.

Projektet har nu afsluttet sin første fase og en evaluering viser, at deltagerne har været glade for forløbet. Fagbladet Billedkunstneren, som udgives af Billedkunstnernes Forbund (BKF), har interviewet billedkunstner Kristina Steinbock om, hvorfor hun deltager i projektet:

“I kunstlivet mangler vi lidt åbenhed. Måske fordi vi er skolet til enmands-processer i atelieret og til at udvikle kunstværker. Igennem min deltagelse i projektet har jeg kunnet se, at andre brancher er bedre til at sparre med hinanden eller er mere trænet i det.”

“Én ting er, at skulle opfinde nye værker og udstillingskoncepter, som man jo gør, når man laver kunst, og man så samtidig har en enmands-virksomhed, hvor der hele tiden skal penge ind i de huller, der opstår mellem legater og arbejde. Det kan være hårdt. Og det ved jeg også, at mange af mine kolleger er optagede af.”

Læs hele interviewet med Kristina Steinbock samt med kunstner Signe Klejbo og Janne Gleerup, der er en af forskerne bag GRO, i juni-udgaven af fagbladet Billedkunstneren…